Czy ubezpieczyciel może żądać przedstawienia faktury za naprawę samochodu ?

Faktury za naprawę samochodu

Faktury za naprawę samochodu. Co zrobić jeśli ubezpieczyciel żąda faktur za naprawę pojazdu lub zakup części do naprawy ?

Bardzo często zdarza się, że w trakcie likwidacji szkody, w szczególności z OC sprawcy, ubezpieczyciel żąda przedstawienia faktur za naprawę samochodu. Zasadniczo, nie ma prawo do zmuszenia poszkodowanego do wyboru tej formy likwidacji szkody i nie ma też prawa żądać od poszkodowanego tych dodatkowych dowodów poniesienia kosztów związanych z likwidacją szkody.

Faktury za naprawę samochodu

Zdarza się, że ubezpieczyciel żąda jednak takich dokumentów. Czasem ma to miejsce po odwołaniu lub przedstawieniu własnego kosztorysu, który jest weryfikowany, ale też może mieć miejsce już w pierwszej decyzji w postępowaniu likwidacyjnym. Co wtedy zrobić ? Co zrobić jeśli ubezpieczyciel żąda faktur za naprawę samochodu lub faktur za zakup części ? Nie daj się przekonać, że masz obowiązek ich przedstawiania.

Faktury za naprawę samochodu

Ustalenie wysokości szkody i obowiązku jej naprawy

Szkodą jest różnica między stanem majątku:

  • jaki zaistniał po zdarzeniu wywołującym szkodę a

  • stanem tego majątku, jaki istniałby, gdyby nie nastąpiło to zdarzenie.

Szkodę doznaną w kolizji drogowej przede wszystkim utożsamiać należy ze zniszczeniem rzeczy (uszkodzeniem tejże). Poszkodowanemu przysługuje zatem roszczenie, o zapłatę według dwóch form/opcji jej likwidacji w postępowaniu likwidacyjnym, tj.:

  • kosztów naprawy faktycznie poniesionych, jeżeli zleca się naprawę samochodu w warsztacie i ponosi w związku z tym wydatki lub

  • hipotetycznych kosztów naprawy określonych według kosztorysu (naprawa kosztorysowa).

W przypadku szkody całkowitej, dochodzi do wyliczenia różnicy między kosztami naprawy a wartością pojazdu sprzed zdarzenia i pozostałości (wraku). Jeśli te koszty naprawy przewyższają wartość pojazdu (sprzed zdarzenia) i wraku (pozostałości) – to mamy do czynienia właśnie ze szkodą całkowitą.

Jeśli zachodzi szkoda częściowa, to jak wyżej wspomniano, mamy prawo do odszkodowania w wysokości oszacowanych lub faktycznie poniesionych kosztów naprawy. To my decydujemy, którą formę naprawy wybieramy. Forma likwidacji i rozliczenia szkody – zależy zatem od naszego wyboru, a ubezpieczyciel nie może nam niczego (w szczególności formy rozliczenia) – narzucić.

Czy ubezpieczyciel może żądać faktur za naprawę samochodu?

W praktyce ubezpieczycieli, zdarza się bardzo często, że zaniżają oni kosztorysy związane z odszkodowaniem za kolizję. Przyjmują zaniżone stawki robocizny oraz ceny części zamienników w nieoryginalnej jakości. Czasem po interwencji np. odwołaniu, dodatkową dopłatę odszkodowania ubezpieczyciel próbuje uzależnić od przedstawienia faktur dokumentujących faktyczne poniesienie kosztów naprawy w stwierdzonej przez odwołującego się wysokości.

Nie są to działania prawidłowe, pod kątem zasad prawidłowego rozliczenia szkody. Ubezpieczyciel nie ma prawa żądać, abyśmy przedstawiali faktury, które dokumentują faktycznie poniesione wydatki, zwłaszcza jeśli likwidujemy szkodę w oparciu o kosztorys.

Przede wszystkim, ubezpieczyciel powinien uwzględniać w kalkulacji (kosztorysie) ceny części oryginalnych (nie zaś tańszych zamienników w jakości nieoryginalnej). Jeśli ubezpieczyciel wykazałby, że wcześniej pojazd uszkodzony w kolizji/wypadku, miał zamontowane części nieoryginalne np. wcześniej w tej samej strefie była już kolizja/wypadek i zastosowano części w niższej jakości od oryginalnych / nowych. Jeśli zaś chodzi o stawki RBG robocizny, to powinien ustalić ją według stawek właściwych dla miejsca zamieszkania poszkodowanego.

Z kolei, przede wszystkim ubezpieczyciel nie może uzależniać wypłaty pełnej kwoty odszkodowania od przedstawienia przez poszkodowanego faktur za faktycznie poniesione koszty naprawy.

Powyższe podejście do kwestii faktur, jest potwierdzone przez orzecznictwo SN (Sądu Najwyższego). Powstanie roszczenia z tytułu kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu, a tym samym zakres odszkodowania, nie mogą być uzależnione od tego, czy poszkodowany dokonał restytucji (np. naprawy) i czy w ogóle miał taki zamiar.

W oparciu o wyższe, można wnioskować, że odszkodowanie obejmujące celowe koszty naprawy powinno być ustalone w oparciu o hipotetyczne wyliczenie tych kosztów w pełnej wysokości. Ubezpieczyciel z kolei, nie ma prawa do żądania faktur potwierdzających faktyczne poniesienie tych kosztów. Nie ma zatem obowiązku naprawy w formie bezgotówkowej. Nie ma także obowiązku przedstawiania faktur za naprawę lub zakup części samochodowych. Ponadto, ubezpieczyciel nie ma też możliwości żądania żadnych innych dowodów poniesienia tych kosztów, ani badania czy koszty te zostały w rzeczywistości poniesione. Po prostu bowiem, należy się nam odszkodowanie w odniesieniu do hipotetycznych kosztów naprawy. Jeśli wybierzemy tę formę rozliczenia szkody (gotówkową, opartą o kosztorys), to ubezpieczyciel ma obowiązek zastosować się do naszego wyboru. Z kolei wartość tego kosztorysu (kosztów naprawy hipotetycznych) nie powinna odbiegać od wysokości kosztów, które ponieślibyśmy np. w serwisie (naprawa bezgotówkowa), czyli mamy prawo żądać przedstawienia takiego kosztorysu, który byłby na taką samą kwotę (i elementy naprawy) – jak wyglądałaby naprawa bezgotówkowa. Nie mamy przy tym obowiązku przedstawiania żadnych faktur. Jeśli ubezpieczyciel przedstawi kosztorys, trzeba go najczęściej sprawdzić (zweryfikować) we własnym zakresie np. korzystając z usług rzeczoznawcy lub po prostu kancelarii odszkodowawczej (dopłaty do odszkodowań). Regułą niestety jest, że ubezpieczyciele, nawet w 95% szkód z OC sprawcy – zaniżają wysokość należnego odszkodowania.

Pamiętaj, że nie musisz się na to godzić. Niezależnie od tego czy szkoda w pojeździe i jej rozmiar oraz koszty naprawy są bardzo wysokie, czy też nie wiążą się, z aż tak wysokimi kosztami. Należy Ci się odszkodowanie w prawidłowej wysokości. Przy tym, należy pamiętać, że ubezpieczyciel nie ma prawa zmuszać nas do przedstawiania faktur ani też do wyboru wygodnej dla niego metody wyceny odszkodowania. Nie może zatem też uzależniać wypłaty odszkodowania lub dopłaty do odszkodowania po odwołaniu czy przedstawieniu własnego kosztorysu (np. rzeczoznawcy czy serwisu) po weryfikacji – od przedstawienia faktur dokumentujących faktyczne poniesienie wydatków.

Możemy zatem swobodnie dokonać naprawy nawet tylko częściowej albo nawet w ogóle nie dokonywać naprawy czy nawet nie zamierzać jej dokonywać w przyszłości. Ubezpieczyciel ma obowiązek naprawy szkody w wybranej przez nas formie (kosztorys, gotówka). Nie może zatem żądać przedstawiania faktur, ani uzależniać od tego faktu rozliczenia szkody czy dopłaty do pierwotnej kwoty odszkodowania dopłaty dodatkowej (dopłaty do odszkodowania).

Faktury za naprawę samochodu

Przede wszystkim, jeśli zatem mamy szkodę, to należy dopilnować, aby wszystkie części i elementy uszkodzone w pojeździe zostały uwzględnione w kosztorysie, jeśli wybieramy kosztorysową formę odszkodowania (hipotetyczne koszty naprawy). Następnie, jeśli to nie ma miejsca, a ubezpieczyciel coś pominął – odwołać się lub przedstawić własny kosztorys np. rzeczoznawcy samochodowego lub serwisu. Najczęściej są one weryfikowane przez ubezpieczycieli i praktycznie nigdy nie są akceptowane w całości bez tzw. poprawek czyli właśnie weryfikacji. Ubezpieczyciel obniża przedstawione w takim kosztorysie koszty naprawy, aby wypłacić mniej pieniędzy tytułem odszkodowania. Przykładowo, jeśli pierwotna kwota odszkodowania nas nie satysfakcjonuje i po przedstawieniu dodatkowego, własnego kosztorysu prywatnego, a następnie po weryfikacji tegoż kosztorysu, zamierza wypłacić dopłatę do odszkodowania, to nie ma prawa żądać faktur dokumentujących faktyczne poniesienie wydatków związanych z naprawą czy faktur za części samochodowe.

Faktury za naprawę samochodu – dopłaty do odszkodowań

Pamiętać także należy, że taka weryfikacja kosztorysu i jego częściowa akceptacja, nawet po wypłacie dodatkowej kwoty (dopłacie), nie kończy sprawy albo nie musi kończyć sprawy odszkodowania. Możemy jeszcze oczywiście zgłosić się do kancelarii odszkodowawczej, żeby uzyskać dodatkową dopłatę do odszkodowania. Do kancelarii zajmującej się dopłatami, możemy zgłosić się na każdym etapie sprawy. Zdarza się bowiem, że po odmowie przedstawienia faktur przez poszkodowanego, ubezpieczyciel całkowicie odmawia wypłaty odszkodowania, czego nie ma prawa zrobić, bez podania obiektywnej przyczyny, którą nie może być fakt braku tychże faktur. Pamiętajmy, że jeśli ubezpieczyciel przedłuża sprawę i wypłatę odszkodowania – możemy ubiegać się o odsetki oraz przysługuje nam odpowiednio roszczenie o pojazd zastępczy.

W kancelarii odszkodowawczej zajmujemy się takimi sprawami. Nie tylko można uzyskać dopłatę do odszkodowania na każdym etapie postępowania, ale też uzyskać odpowiednie porady w tym zakresie.

Czytaj więcej:

  •  

 

ZANIM WYJDZIESZ - ZADZWOŃ
To nic nie kosztuje, a możesz tylko zyskać!
Wycenimy Twoją szkodę i sprawdzimy ile jeszcze możesz odzyskać odszkodowania.
ZANIM WYJDZIESZ - ZADZWOŃ
To nic nie kosztuje, a możesz tylko zyskać!
Wycenimy Twoją szkodę i sprawdzimy ile jeszcze możesz odzyskać odszkodowania.