Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem – na co uważać ?
Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem stanowi duże ryzyko utraty znacznych części środków jakie powinniśmy uzyskać tytułem odszkodowania za naprawę pojazdu od ubezpieczyciela. Przez telefoniczną ugodę zyskujemy określoną, najczęściej niewielką kwotę dopłaty, jednak zrzekamy się całkowicie dalszych roszczeń tytułem naprawy pojazdu od ubezpieczyciela. Jest to zrzeczenie się bezpowrotne i ugodę naprawdę trudno jest odwołać. Najczęściej po telefonicznej ugodzie z ubezpieczycielem, kwota odszkodowania jest niewiele wyższa (niż prawidłowo powinna być), a ubezpieczyciel zapewnia sobie bezpieczeństwo, polegające na tym, że nie będziemy dochodzili dalszych roszczeń związanych ze szkodą.
Telefoniczna ugoda – brak możliwości uzyskania dopłaty do odszkodowania i odwołania
Poruszane tematy
- Telefoniczna ugoda – brak możliwości uzyskania dopłaty do odszkodowania i odwołania
- Telefoniczna likwidacja szkody a telefoniczna ugoda
- Na czym polega telefoniczna likwidacja szkody
- Jak dochodzi do telefonicznej ugody z ubezpieczycielem ?
- Jak zabezpieczyć swoje interesy ? Zastrzeż kwotę bezsporną i nie zawieraj telefonicznej ugody !
Bezsporna część odszkodowania powinna być wypłacona niezwłocznie. Wynika to z zapisów Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152). Z tego wynika, że ubezpieczyciel nie powinien i nie może wstrzymywać wypłaty kwoty bezspornej poszkodowanemu. Powinien przede wszystkim, zawsze wypłacić kwotę bezsporną odszkodowania. Niestety często praktyką jest sytuacja, w której ubezpieczyciel nie wypłaca tej kwoty jeśli poszkodowany nie akceptuje kwoty bezspornej (co może być przez telefon poczytane jako zawarcie ugody). Powinien ją wypłacić, pomimo tego, że mamy prawo domagać się większej kwoty odszkodowania.
Jeśli zawrzemy telefoniczną ugodę – to zrzekamy się możliwości dalszego odwołania czy też dopłaty do odszkodowania.
Telefoniczna likwidacja szkody a telefoniczna ugoda
Istnieje możliwość likwidacji szkody przez telefon (również online). Telefoniczna likwidacja szkody ma wiele zalet. Wiąże się z możliwością całkowicie zdalnego zamknięcia sprawy. Jest szybka, wygoda, nie wymaga zbytniego wysiłku. Niestety wiąże się ona też z ryzykiem, że likwidacja nie będzie ani dokładna ani sprawiedliwa. Ubezpieczyciel często pomija w takich sytuacjach część uszkodzeń, niewłaściwie je kwalifikuje, nie mówiąc o tym, że uwzględnia zaniżone koszty (ceny) części samochodowych czy robocizny.
W takiej sytuacji, jeśli ubezpieczyciel coś pominął, źle zakwalifikował lub po prostu zaniżył ceny części lub robocizny, warto się odwołać lub skorzystać z pomocy prawnika i uzyskać dopłatę do odszkodowania. Ubezpieczyciele często wykorzystują sytuację – w przypadku telefonicznej lub internetowej (również mobilnej) likwidacji szkody i starają się uniknąć pełnej odpowiedzialności za likwidację szkody. Nie tylko próbują namówić poszkodowanego do telefonicznej ugody, ale też odmawiają wypłaty, zaniżają kwoty itp.
Jeśli zawrzemy telefoniczną ugodę z ubezpieczycielem – możemy stracić naprawdę dużo. Nie tylko nie możemy dalej sami się odwoływać, ale tez nie możemy po prostu uzyskać w kancelarii odszkodowawczej – żadnej dopłaty do odszkodowania (nie może wystąpić odkup szkody).
Na czym polega telefoniczna likwidacja szkody
Niestety często wraz z likwidacją online bądź telefoniczną – nie dochodzi do osobistych oględzin szkody (pojazdu). Podstawą wyceny odszkodowania stają się zdjęcia i opis uszkodzeń. Możliwe zatem, że ubezpieczyciel nawet nie wyśle rzeczoznawcy na oględziny pojazdu. Często zdarza się też, że uszkodzenia mają charakter “wewnętrzny” – tj. nie widać ich gołym okiem, a żeby je uwzględnić i tym samym naprawić, trzeba podnieść klapę, odkręcić niektóre elementy pojazdu, czasem uszkodzone i po prostu zajrzeć “do wewnątrz”. Czasem propozycja odszkodowania następuje telefonicznie lub online. Taka zgoda na odszkodowanie może czasem oznaczać telefoniczną ugodę.
Należy zatem uważać. Nie należy się godzić na ugodę, gdyż za niewielką kwotę zrzekamy się dalszych roszczeń. Lepiej poprosić o wypłatę kwoty bezspornej oraz ewentualnie odwołać się, żeby poprawić kosztorys celem uwzględnienia wszystkich uszkodzeń lub zgłosić się po dopłatę do odszkodowania do firmy odszkodowawczej. Zawsze warto prosić też wcześniej o wysłanie kosztorysu naprawy pojazdu. Jest to nasze prawo. Chodzi o to, żebyśmy mieli możliwość weryfikacji poprawności likwidacji szkody, tj. uwzględnienia uszkodzeń, właściwej ich kwalifikacji (naprawa lub wymiana na nowe), sprawdzenia poprawności cen części samochodowych czy robocizny.
Jeśli nie mamy kosztorysu to sprawdzenie kwoty odszkodowania i poprawności likwidacji szkody jest po prostu niemożliwe. Pamiętajmy, że nawet jeśli ubezpieczyciel nie wyśle Ci kosztorysu na e-mail, to możesz o to poprosić, a ten ma obowiązek wysłać Ci kosztorys i decyzję we szkodzie.
Jak dochodzi do telefonicznej ugody z ubezpieczycielem ?
Znaczna część telefonicznych likwidacji szkody łączy się z zawarciem ugód (telefonicznych ugód z ubezpieczycielem). Jak do tego dochodzi ?
Przede wszystkim, jeśli nie widzimy kosztorysu, a nie jest on nam wysyłany, to nawet nie weryfikujemy poprawności likwidacji szkody (cen, kwalifikacji, uwzględnienia części i kosztów).
Ponadto, konsultanci czy opiekunowie szkód (pracownicy ubezpieczyciela) – często zadają podchwytliwe pytania, które mogą łączyć się ze zawarciem telefonicznej ugody. Jeśli ugoda jest przesyłana na e-mail i widzimy jej treść (kwotę oraz informację o zrzeczeniu się roszczeń), to mamy możliwość weryfikacji opłacalności oferty ugody. W przypadku telefonicznej ugody z ubezpieczycielem, może to być utrudnione, gdyż nie tylko nie wiemy, co zawiera kosztorys, ale może być tak, że nie znamy całej treści ugody. Przede wszystkim, nie wiem także, że zrzekamy się dalszych roszczeń (do czego często sprowadza się telefoniczna ugoda, gdyż dopłacane są tak naprawdę zaniżone kwoty).
Musimy też uważać na użyte w rozmowie sformułowania (rozmowa z opiekunem szkody). Jeśli zapyta czy kwota odszkodowania wystarczy na naprawę pojazdu a poszkodowany to potwierdzi i zgodzi się na nią, to może oznaczać zawarcie telefonicznej ugody. Tym sposobem możemy mieć zamkniętą drogę do dalszych roszczeń wobec ubezpieczyciela. Nie tylko nie wiemy co zawiera kosztorys, ale też możemy zrzec się dalszych roszczeń.
Nie daj się oszukać. Warto powiedzieć zamiast tego, że akceptujesz kwotę – po prostu, że prosisz o wypłatę kwoty bezspornej ! Tym sposobem nie tylko uzyskasz szybko część odszkodowania (kwotę bezsporną), ale nie stracisz możliwości dalszego dochodzenia roszczeń np. odwołania czy dopłaty do odszkodowania. Można też poprosić o tradycyjne oględziny celem poprawnej likwidacji i przesłania po nich kosztorysu. Następna sprawa to zawnioskować o uwzględnienie poprawnych cen na kosztorysie.
Jak zabezpieczyć swoje interesy ? Zastrzeż kwotę bezsporną i nie zawieraj telefonicznej ugody !
Warto zatem nie stwierdzać, że akceptujemy kwotę, zwłaszcza tytułem telefonicznej ugody. Wystarczy powiedzieć, że akceptujemy kwotę bezsporną i prosimy o jej wypłatę. Można zastrzec, że jest to tylko kwota bezsporna, nie zrzekamy się dalszych roszczeń i nie zawieramy ugody. Przez użycie prawidłowego sformułowania – możemy uzyskać dużo wyższą kwotę i nie zamknąć sobie drogi do prawidłowej kwoty odszkodowania.
Podsumowując, warto żeby nie zgadzać się na zawieranie ugody, a najlepiej warto to zastrzec w rozmowie z opiekunem szkody, poprzez użycie sformułowania, że prosimy tylko i wyłącznie na wypłatę kwoty bezspornej.
Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem po prostu najczęściej się nie opłaca. Warto zabezpieczyć swoje interesy i przyjąć tylko i wyłącznie kwotę bezsporną. Warto zastrzec w rozmowie, że nie zawieramy ugody telefonicznej.
Często opiekunowie szkody lub konsultanci ubezpieczyciela używają sformułowań niejasnych, niedookreślonych, nieczytelnych w ramach likwidacji szkody i negocjacji. Dlatego najlepiej:
- Poprosić zawsze o wysłanie kosztorysu i decyzji na e-mail,
- Zastrzec, że prosimy o wypłatę kwoty bezspornej i nie zawieramy telefonicznej ugody.
Jeśli ubezpieczyciel będzie postępował uczciwie, to wypłaci kwotę bezsporną niezwłocznie. Nie powinien zaniżać kolejnego kosztorysu lub odmawiać wypłaty kwoty bezspornej czy przedłużać postępowania likwidacyjnego.
Jeśli nie wiesz, czy ubezpieczyciel oferuje Ci telefoniczną ugodę ?
Jeśli nie wiesz, jak wyjść z takiej sytuacji, aby mieć możliwość odwołania się czy dopłaty do odszkodowania a jednocześnie uzyskać kwotę bezsporną ?
Zgłoś się do nas ! Prowadzimy sprawy związane z odszkodowaniami.