Oryginalne części w naprawie pojazdu po wypadku z OC sprawcy

Oryginalne części – naprawa i kosztorys

Oryginalne części samochodowe i ich ceny są bardzo istotne podczas naprawy pojazdu. Oryginalne części zamienne są dużo droższe niż te o niższej jakości np. zamienne. Wartość wielu części oryginalnych jest często parokrotnie wyższa niż zamiennika (np. jakości P).

Naprawa na oryginalnych częściach jest elementem prawa poszkodowanego do uzyskania pełnego odszkodowania. Zawsze trzeba wykonać weryfikację kosztorysu pod kątem jego wysokości, zawartości, elementów. Po prostu trzeba sprawdzić czy wszystko się w nim zgadza. Dotyczy to przede wszystkim uwzględnienia w nim oryginalnych części samochodowych i to w rynkowych cenach sprzedaży, jakie obowiązują na tym rynku i są dostępne do zakupu, w tym bez udzielania żadnych zniżek, opustów i rabatów itp.

oryginalne części

oryginalne części

Weryfikacja kosztorysu

Naprawa samochodu po kolizji w wersji gotówkowej, czyli „naprawa na kosztorys” (innymi słowy: naprawa we własnym zakresie), stanowi nasze prawo. Mamy bowiem możliwość wybrać metodę likwidacji szkody. Możemy wybrać opcję serwisową (bezgotówkową) lub kosztorysową (naprawa pojazdu po szkodzie we własnym warsztacie). Naprawa pojazdu po szkodzie we własnym zakresie daje dużo swobody. Jest to mocno popularne rozwiązanie.

Jeśli już był u nas po kolizji rzeczoznawca (likwidator, ekspert – itp.), który sporządzi kosztorys naprawy pojazdu, to trzeba go zawsze zweryfikować. Weryfikacja kosztorysu nie zabiera dużo czasu, a oznacza najczęściej w przypadku odwołania lub dopłaty do odszkodowania od kancelarii odszkodowawczej (lub jednego i drugiego), dużą różnicę finansową.

Należy także pamiętać, że uzyskanie kosztorysu naprawy od ubezpieczyciela to nasze prawo. Zasadniczo opiekun szkody (ubezpieczyciel) powinien nam go wysłać automatycznie. Jeśli tego nie zrobił, to mamy prawo zwrócić się z wnioskiem o wysłanie kosztorysu do niego. Ubezpieczyciel ma obowiązek wysłać kosztorys.

Należy także pamiętać, że nie mamy obowiązku zawierać ugody, w tym telefonicznej, a najbezpieczniej jest w przypadku rozmowy z opiekunem szkody czy w trakcie negocjacji, powiedzieć, że kwotę, którą będziemy odbierali traktujemy jako kwotę bezsporną.

Jak wspomniano wcześniej, ubezpieczyciele pomijają lub niewłaściwie kwalifikują uszkodzenia. Ponadto, często też pomijają prace poprzedzające nałożenie nowej warstwy lakieru na pojazd (szpachlowanie, szlifowanie czy pozbycie się korozji). Często też bezpodstawnie orzekają o szkodzie całkowitej np. przy ponad 70% zniszczenia pojazdu (szkody).

Weryfikacja kosztorysu jest w naszej kancelarii odszkodowawczej bezpłatna i niezobowiązująca, a trwa tylko 1-3 dni robocze.

Co powinien zawierać kosztorys ?

Kosztorys powinien zawierać przede wszystkim opis działań niezbędnych, by przywrócić sprawność samochodu. W ich skład wchodzi np. wymiana poszczególnych elementów, naprawa, regeneracja, czy poprawa wyglądu, w tym lakierowanie. Kosztorys naprawy pojazdu wymienia koszty zakupu potrzebnych części, ze szczególnym naciskiem na ich stan, a także nazwę producentów i dostawców. Kosztorys składa się z kilku części w jednym dokumencie (sekcje). Przedstawiają one informacje, o tym, jakie będą koszty naprawy, jakie części wymagają działania i jaki będzie koszt ich zakupu oraz jakie są koszty robocizny.

Kosztorys powinien być sporządzony na przykład w programie typu Audatex czy DAT. Właściwie sporządzona kalkulacja kosztów naprawy powinna zawierać także dane, takie jak imię i nazwisko osoby przygotowującej dokument, datę jego sporządzenia oraz informacje o ocenianym samochodzie (np. VIN).

Kosztorys obligatoryjnie musi zawierać takie informacje, jak:

  • stawka za roboczogodzinę,
  • rodzaj i koszt proponowanych części, które powinny zostać wymienione lub naprawione,
  • liczba oraz rodzaj czynności, które są niezbędne do likwidacji szkody,
  • strefa wykonywanych czynności, tj. oznaczenie lewej bądź prawej strony (np. przy lakierowaniu).

Zakres czynności w kosztorysie

Zakres czynności obejmujących naprawę, oznacza się w kosztorysie skrótami (symbolami). Przykładowo:

  • WZ – demontaż, a następnie montaż części,
  • WY – wymiana części,
  • SP – sprawdzenie,
  • RZ – montaż części,
  • NS – tzw. “nowe za stare”, np. z potrąceniem połowy kosztów naprawy wcześniejszych, niezwiązanych ze szkodą uszkodzeń.

Oryginalne części a wysokość odszkodowania z OC sprawcy

Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, tylko oryginalne części są w stanie przywrócić naprawiany pojazd do dalszej eksploatacji (pełne odszkodowanie i właściwa naprawa pojazdu).

Celem sprawdzenia jaki rodzaj części znajduje się w kosztorysie (warto także dodatkowo zweryfikować odrębnie ich cenę), należy przyjrzeć się literowym oznaczeniom. Spotkać można się z takimi oznaczeniami jak:

  • O – oznacza ono wysokojakościowe, oryginalne części, na podstawie których powinien być wyliczany kosztorys. Najczęściej widoczne jest na nich logo firmy. W kosztorysie oznaczane są dane dostawcy lub producenta części np. Audi lub Mercedes czy InterCars.
  • Q – dotyczy części produkowanych przez dostawców (tzw. “pierwszy montaż”). Mają one te same właściwości co części O (oryginalne). Nie są oznaczane żadnym firmowym znakiem towarowym.
  • P – wskazuje na części nieoryginalne, które mają porównywalną jakość do tych zastosowanych przy fabrycznym montażu. One również nie posiadają firmowego loga, ani certyfikatów czy atestów.
  • Z – to nieoryginalne i niskiej jakości części, które zostały dopuszczone do obrotu, ale nie gwarantują skuteczności naprawy.

Wyślij kosztorys do bezpłatnej analizy!




    Prosimy zaznaczyć. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych celem odpowiedzi na przesłane zapytanie.

    Zapraszamy do kontaktu !

    Rzecznik Finansowy