Kosztorys – gdzie najczęściej występują zaniżenia

Likwidacja szkody – dwie opcje

Kosztorysy ubezpieczycieli praktycznie zawsze zawierają zaniżenia. Należy o tym wiedzieć, ale również należy poszukiwać rozwiązania, które pomoże rozwiązać taki problem. Najlepszym wyjściem pod tym względem są dopłaty do odszkodowań. Zaniżenia kosztorysu są niestety codziennością. Dotyczą ponad 95% przypadków szkód likwidowanych w warsztatach (gotówkowo).

Jeśli doszło do kolizji lub wypadku, mamy dwie opcje likwidacji szkody (dwie metody). Jeśli mamy do

czynienia ze szkodą z OC sprawcy (z winy sprawcy), to możemy skorzystać:

  • z kosztorysowego lub
  • warsztatowego
    • sposobu likwidacji szkody.

Kosztorysowe rozliczenie szkody polega na określaniu wysokości odszkodowania w związku z kolizją lub wypadkiem pojazdu poprzez rzeczoznawcę wskazanego przez ubezpieczyciela. Bada on zakres uszkodzeń, a następnie po wykonaniu dokumentacji zdjęciowej czy innych dowodów, sporządza kosztorys. Określa w nim w jaki sposób i ile będzie kosztowała naprawa pojazdu, czyli przywrócenie go do stanu pierwotnego – sprzed wypadku. Określa on w kosztorysie rodzaj części zamiennych i wysokość stawek roboczo-godzin, a także koszty materiałów lakierniczych itp.

Likwidacja warsztatowa (bezgotówkowa) polega na tym, że ubezpieczyciel zwraca koszty naprawy na podstawie faktur. Poszkodowany nie uczestniczy w rozliczeniu, a podmiotem rozliczającym jest warsztat (serwis czy ASO).

Co zawiera kosztorys ?

Oczywiście istnieje pewien schemat wykonywania kosztorysu. Co prawda formularze i ich wygląd nieco od siebie odbiegają w różnych towarzystwach, jednak idea kosztorysu jest podobna w każdej firmie. Kosztorys powinien zawierać specyfikację czynności do wykonania przez warsztat, aby naprawić samochód. Ponadto, co ważne, każda czynność i część samochodowa czy materiał lakierniczy, musi zostać określony kwotowo (wartość). Potem kosztorys zawiera podsumowanie i kwotę całościową kosztów naprawy.

Ponad 95% kosztorysów przedstawianych przez rzeczoznawców ubezpieczycieli jest zaniżanych pod względem różnego rodzaju kosztów. Jeśli oczywiście mamy już kosztorys, który uwzględnia cały zakres uszkodzeń należy zatem w następnej kolejności sprawdzić czy i o ile ubezpieczyciel zaniżył wysokość odszkodowania. Weryfikację kosztorysu możemy wykonać w pierwszej kolejności sami – sprawdzając ceny i stawki według posiadanych informacji. Ale najlepiej jeśli dokona tego rzeczoznawca korzystający z programu do wycen w odpowiednim systemie (Audatex, eurotax itp.). Jak wiadomo wykonanie takiej wyceny u rzeczoznawcy samochodowego posiadającego certyfikat i uprawnienia PZMOT jest dość

kosztowne. Koszt takiej usługi wynosi od 300 do 2000 zł (pełna opinia co do szkody), najczęściej 400- 1000 zł. W naszej kancelarii taka usługa jest bezpłatna i niezobowiązująca. Wycena obejmuje sprawdzenie poprawności kosztorysu pod kątem zaniżeń cen części, stawek roboczo-godzin oraz materiału lakierniczego itp. Często ubezpieczyciele wstawiają do kosztorysu niczym nieuzasadnione rabaty na część usług lub całość kosztorysu.

W prawidłowo wykonanym kosztorysie powinny znaleźć się informacje dotyczące m.in. liczbie i rodzaju czynności wykonanych przez mechanika, blacharza-lakiernika itp., częściach podlegających wymianie lub naprawie – wraz z ich cenami, jakość części podczas tworzenia kalkulacji, liczbie oraz stawek roboczo-godzin koniecznych do przeprowadzenia naprawy pojazdu.

Zaniżony kosztorys – gdzie się zgłosić i co zrobić ?

Kosztorys (wycena, kalkulacja) naprawy po wypadku stanowi podstawę do wystąpienia z roszczeniami odszkodowawczymi, dlatego kosztorys musi zawierać wszystkie wymagane elementy. Jak wiadomo około 95% szkód jest zaniżanych przez ubezpieczycieli, w stopniu mniejszym lub większym. Ubezpieczyciele stosują różnego rodzaju sposoby, aby zaniżyć w kosztorysie wartość naprawy pojazdu. Przykładowo jeśli auto jest już starsze, uszkodzenia są to dość duże – to ubezpieczyciel celem zaniżenia odszkodowania orzeka szkodę całkowitą. Zaniża też wtedy wartość pojazdu przed szkodą. Jeśli wartość naprawy przekracza wartość pojazdu, wtedy powstaje szkoda całkowita. Poszkodowany otrzymuje

zaniżone odszkodowanie oraz wrak, który może sprzedać lub zatrzymać/naprawić, ale bardzo często również szkody całkowite są rozliczane w sposób mocno krzywdzący dla niego. Przy szkodach częściowych ubezpieczyciele zaniżają koszty naprawy poprzez:

  • amortyzację części/stopień zużycia uszkodzonych części pojazdu,
  • zaniżanie kosztów robocizny,
  • stosowanie do wyceny zamienników,
  • rabaty na materiał lakierniczy,
  • rabaty na część kosztorysu/całość kosztorysu.

Jeśli tylko zatem mamy szkodę samochodową, warto od razu po uzyskaniu kosztorysu zwrócić się do kancelarii celem weryfikacji jego poprawności. Jeśli nie uwzględniono wszystkich części trzeba sporządzić odwołanie. Zaniżenia na kosztorysach są bardzo często wysokie. W naszej firmie uzyskają Państwo fachową (również bezpłatną i niezobowiązującą) weryfikację kosztorysu, a także profesjonalną pomoc w obsłudze szkody. Celem naszych działań jest uzyskanie pełnej wysokości odszkodowania od ubezpieczyciela.

Zobacz inne wpisy

ZANIM WYJDZIESZ - ZADZWOŃ
To nic nie kosztuje, a możesz tylko zyskać!
Wycenimy Twoją szkodę i sprawdzimy ile jeszcze możesz odzyskać odszkodowania.
ZANIM WYJDZIESZ - ZADZWOŃ
To nic nie kosztuje, a możesz tylko zyskać!
Wycenimy Twoją szkodę i sprawdzimy ile jeszcze możesz odzyskać odszkodowania.